torsdag 8 december 2011

Vaknar i takt med solen

Klockan ringer 05.13 och det ar dags att ga upp, en helt ny dag vantar pa mig! Jag tar en gratis banan i handen pa vagen ut fran vart guesthouse. Det ar fortfarande kolsvart, men som tur ar har de gatulampor i den har staden. Med Emmi vid min sida styr jag mina steg mot morgonmarknaden. Vi kommer fram vid halv sex och det ar redan relativt mycket manniskor dar. De ar i full gang med att lagga fram sin fisk, sitt kott, sina gronsaker, sin frukt och allt annat de har att salja. Vi gar genom marknaden som ar ungefar tva hundra meter lang och ser hur den sakta vaxer sig storre och storre. Det kommer mopeder och tuk-tuks med mer matvaror som laggs fram pa borden och pa marken langs gatan vi gar pa. Klockan slar sex och fran munkarnas sovplats, som ligger precis bredvid marknaden, hors ett ljud, som antagligen ar deras vackarklocka. Det ar deras "ledare" som slar pa en gonggong for att vacka de andra munkarna. Det ar dags for den dagliga vandringen runt staden. Munkarna gar langs gatorna i sina orangea drakter och i ett rep runt halsen bar de nagot som liknar en kruka med lock. De gar i led genom hela staden och det sitter folk langs gatorna som lagger ris i deras "krukor". Det ar en vacker cermoni som pagar i takt med att solen sakta stiger sig over staden och an en gang far Luang Prabang se dagsljuset.

3 kommentarer:

  1. Wow önskar att jag kunde vara där och lägga lite ris i skålarna och njuta av den uppgående solen. Kram

    SvaraRadera
  2. sounds as though you're having a great time, i miss you both x

    SvaraRadera