tisdag 29 november 2011

Dagbok fran en motorcykel!

For sex dagar sen satte jag mig pa en motorcykel efter en timmes somn. Aldrig har jag sovit sa daligt som den natten. Vi gick och la oss klockan tolv eftersom vi skulle upp vid sju dagen efter. Efter att ha vridit och vant pa mig i tre timmar hor jag Emmi prata med mig. Forst trodde jag att hon pratade i somnen, men hon fragade om jag ocksa var vaken. Vi lag och pratade om brollop i en timme och sen tror jag att hon lyckades somna. Sjalv lag jag vaken och horde hur alla fulla manniskor kom hem vid fyratiden. Vid fem borjade solen ga upp, rummet blev ljust och jag horde hur staden vaknade till liv igen. Alla tutande moppar i den galna trafiken vaggade in mig i en orolig somn vid halv sex. Nar klockan ringde vid sju kandes det som att jag inte sovit en blund.

Vi motte var guide Dao pa hotellet halv nio och jag fick min motorcykel, som egentligen inte var nagon motorcykel. Den sag ut som en moppe, men den gick upp i 120 pa rakstrackorna och fortare i nerforsbackarna sa liiiite snabbare an en vanlig moppe.

De har 5 dagarna vi tillbringade pa motorcykeln gar inte att beskriva med ord. Det ar de 5 basta dagarna i mitt liv, vill jag nastan pasta (mmm, vad gott det faktiskt skulle vara med pasta. Haha). Jag vill egentligen inte skriva om var upplevelse for det kommer lata sa mycket samre an vad det var, men ni kan fa veta lite kort om vad vi gjorde.

Vi spenderade mest tid pa vagarna, men det var underbart. Med vinden i haret och frihet i hjartan flog vi fram genom Vietnam. Dao korde som en galning sa det var bara att hanga pa! De har inga riktiga trafikregler kanns det som. De bryr sig inte om vajningsplikt eller att sakta ner i kurvor och korsningar. Det ar bara att tuta och kora! For da hor folk nar du narmar dig korsningen.. galet system, men vi overlevde! Och det ar inte bara korsningarna och kurvorna som ar galna, det gar ocksa kossor, hundar och barn overallt pa gatorna. Ar 2001 korde Dao in i en hund i 165 km/h och flog av motorcyklen, sen dess hatar han hundar. Jag tycker egentligen att han far skylla sig sjalv. Det ar Vietnameserna sjalva som bestamt att de vill ha sina hundar losa pa gatorna och alla vet att de springer runt dar. Darfor borde Dao, och alla andra som kor, vara mer uppmarksamma och kanske kora i 30 genom byarna istallet for 100. Manniskor kan se konsekvenser och tanka mycket langre an djuren. Det gar inte att hata hundar for att de springer pa gatorna, de forstar inte battre. Sa jag tycker bara att Dao ar lite for galen, men nar jag korde efter honom hade jag inget val, jag var lika galen jag. Haha.

Vi har kort genom byar med sjukt daliga vagar, atit riktig vietnamesisk mat, sett kaffeodlingar och gummitrad, lart oss hur de gor tegel, sett hur de hugger granit, badat i vattenfall, gatt over hangbroar, sett chiliodlingar och lart oss att det finns bade rod, gron och VIT chili, fatt lara oss om rotfrukten tapioka, sett hur curry vaxer och malat vara lappar med det, atit raa, halvt levande rakor och sedan grillat dem och sett hur de sprattlade med benen samtidigt som de blev genomgrillade, atit vildsvin och supergott radjur, sett pepparodlingar, sett en vulkan, besokt en katolsk kyrka med ett hem for foraldralosa barn och en skola dar vi lekte med skolbarnen, vi har hoppat runt i pansarvagnar, kelat med 36kg-ormar, vi har ocksa besokt en liten by uppe i bergen dar vi satt och pratade med en familj i deras hus. De jagar fortarande i skogen med kniv, spjut och pilbage. Skjuter mest vildsvin. Kvinnorna gifter sig vid 16ars alder och foder massa barn. De har svart att fa tag i kondomer och har for mycket fritid. haha. Daremot hade de flashiga nokia-telefoner, hmm... lattare att fa tag i mobiler an kondomer?

Men det coolaste pa hela resan var dag fyra. Da gick var fard mest genom djungeln och landskapen var sa galet vackra. Det var berg och dalar och floder och vattenfall och allt var bara sa underbart. Som sagt gar det inte att beskriva. Alla borde dra dit istallet!

Jag har ocksa lart mig att kora motorcykel med vaxel, sa nar jag kommer hem blir det motorcykelkorkort och roadtrip i Sverige! Sjukt taggad pa det, kanske borde fixa lite mer pengar forst tror jag.. men sen kor jag!

Andra kvallen pa resan hade vi en liten fest med massa andra easy riders. Vi at middag tillsammans och drack massa ol. Sedan gick alla och la sig men jag, Emmi, Ben fran London och Cody och Brian fran Usa spelade biljard istallet och tjejlaget (jag och Emmi) vann mot killarna Ben och Cody! Vi ar fett stolta over det, GIRL POWER!

Efter den kvallen har vi rest med Ben och vi delar rum med honom nu. Vi kallar oss for "Team Scandinavia" och ljuger om att Ben kommer fran Norge och Emmi fran Finland, mitt hemland ar vi daremot arliga med. Eller Emmis ar halvarligt, hon ar ju darifran men bor inte dar. Igar bestallde Ben en skraddarsydd kostym fran en av alla miljarder skraddare har i Ha Noi. De finns i varje horn! Helt galet! Men det var hur kul som helst att hjalpa honom valja vilket tyg han skulle ha, och vilket tyg han skulle ha pa insidan och vilken farg pa skjortan och allt sant. Klockan 11 imorse provade han den igen och de ritade upp var den var for stor och allt de skulle andra. Och nu, klockan halv sex var den klar! Sa galet snabba pa att sy!

Vi ar i Ha Noi nu, som sagt, och vi saknar motorcyklarna. Vill egentligen kopa en och fortsatta var resa pa det sattet, men det blir inte samma sak utan vara Vietnamesiska vanner. Och vi saknar dem ocksa. Dao var sa underbar och Bens guide Chin skrattade at allt!

Sista kvallen spelade vi massa olspel med dem och vi har varldens finaste film pa hur sot och rolig Dao kan vara! Haha. Vi hade egentligen forvantat oss fem nyktra dagar, eftersom vi faktiskt skulle vara i trafiken, men Dao och Chin alskade ol sa varje kvall blev det minst tre ol var, ofta fler. Daremot var vi aldrig sadar odragligt fulla som i Nah Trang, vi var bara lagom lulliga!

Sa sammanfattningsvis kan jag latt saga att det har ar det basta vi gjort pa var resa hittills. Det var vart vartenda ore vi betalade!!

"Don't be lazy, be crazy!"
Basta citatet som alla Easy Rider-manniskor sager hela tiden. 

Sen har jag miljarder bilder, har kommer nagra:

 Dao och jag!

Emmi och Dao, sorry att bilden inte vandes...

 Snyggaste regnkladerna!!!

 Kossor overallt pa vagarna!

 Jag pa min moppe/motorcykel

 On the way!

Solndegang

Forsta middagen och Dao ser lite dum ut... :)

Hugga granit

 Den lilla sota ormen

36kg-ormen "Gum"

Curryplantan!

Sa har snygg blir man med curry i ansiktet!

Bada i vattenfall, fast man ser inte vattenfallet. Haha

Festmaltiden nar vi kollade pa hur rakorna
sprattlade med benen samtidigt som vi grillade dem.

Biljard!

Utsiktsplats!

Hittade det har mysiga pa vag till toaletten
pa ett av lunchstallena. Sen avnjot jag min
kyckling mer an jag kunnat gora om jag inte sett det har

Har gors det gummi! De kallar gummitraden for
"Happy tree" eftersom man gor kondomer
av gummi!

Teodling!

Har grillar vi vildsvin, de sma svarta grejerna
ar harstran som sitter kvar. Det var mums!

Kyrkan

Kyrkan utifran

Utanfor kyrkan traffade vi pa nagra tjejer. Och det ar
Chin som sitter langst till vanster. Och det ar Ben
med de roda glasogonen.

Pansarvagn!

Ho Chi Minh Road, tydligen kand vag...

Emmi ar radd pa en hangbro

Hangbron igen

Nagot vattenfall vi passerade

Sen hittade vi badmossor pa hotellrummet!!!!

Sa bra bild! Olspel sista kvallen!

Vi hittade en liten gullig hund idag, i Hoi An

Basta frukosten pa lange!!!!
Rokt lax och agg och massa brod och tomat
och ja det var bara underbart!!!

Har provar Ben ut sin nya kostym!


Regnigt varre och jag ser ut som en tjock jattebebis!

Liten unge med stor mossa!

Uppe i byn bland bergen.

Halsa pa!

Sa har bor de i byarna uppe i bergen. Ett stort
rum for en hel famlilj. De sover pa golvet
och lagar mat langst till vanster over oppen eld.
Gemensam toa finns utomhus.

Sot liten griiiis!

BAST! 3000 VND ar typ 1 kr! Farligt for mig och Emmi.
Hoppas Ben haller koll pa oss ikvall!

Ben kopte en fin liten keps!

Smutsiga oron?

Sa avslutar vi med den mysigaste bilden.
Vi hittade det har pa marknaden idag.
Mums, mums, mums!
Blir sa hungrig nar jag ser den!


4 kommentarer:

  1. Häftig resa och fina bilder. När jag var 15 var jag helt övertygad om att jag skulle ha en körkort för motorcykel och en egen hoj. Undrar just vart den drömmen tog vägen och varför det aldrig blev så. Nu är jag i alla fall lite lättad att ni är tillbaka. Terezé jobbar ju med hjärnskadade och många av dem hon träffar är unga som skadats i trafiken i Asien. På din beskrivning av hur de kör är jag inte förvånad. Kram Ma

    SvaraRadera
  2. Såå, nu kanske det är läge igen för att dela på en HD?/Pa

    SvaraRadera
  3. Vad nice det verkar vara på motorcykel :) Gasa på ordentligt när man hittar en tom raksträcka måste vara sjukt kul. Haha jag vill också köpa skäddarsydda kostymer x')

    SvaraRadera
  4. Mmmmh. Ätbara ögon. Låter helt underbart, så lärorikt. Jag ska också göra sådär någon gång.

    SvaraRadera