måndag 10 oktober 2011

Amsterdam!!

I fredags kom vi fram till Amsterdam och sedan dess har vi varit upptagna och sprungit runt i staden tillsammans med Frank och därför har vi inte hunnit sitta vid datorn. Men nu ska ni få veta allt om resan vi haft.

Klockan var runt sex när jag vinkade hejdå till mina föräldrar i Skavsta. Jag satt sedan på flyg, buss och tåg helt själv. Väl framme i Amsterdam sa (jag ger upp å, ä och ö nu, haha) skulle jag traffa Emmi och jag hade forvantat mig att leta efter henne i timmar, men redan efter tio minuter sa sag jag henne! Vi smsade Frank och sa att vi var framme, fast det var egentligen en timme kvar tills vi skulle traffa honom. Han svarade med ett sms dar han skrev "alright, I'm biking with the speed of light" och efter en kvart var han framme. Vi gick hela vagen hem till honom och han bjod oss pa ol under var fina promenad. Val hemma hos Frank lamnade vi vara vaskor och gick sedan gatan/kanalen till en bar och satt dar till klockan fyra. De stangde egentligen tre, men det ar ingen som bryr sig om tidsgranser har. De drog bara for gardinerna nar baren stangde, men vi fick sitta kvar hur lange vi ville. Efter det gick vi hem till Frank och drack upp hans rumkamraters vin. Hehe. Han bor i en studentkorridor sa de delar kok och det var dar, i kylen, vi hittade deras vin.

Dagen efter visade Frank oss sjalva staden. Vi gick omkring bland alla sma fina hus och kanaler. Det ar sa fint, for det ar husbatar overallt och de flesta gatorna ar valdigt smala och det finns inte plats for bilar och darfor cyklar alla istallet. Det ar sa mysigt!

Hursom helst var Frank jattetrevlig och vi har hangt med honom oavbrutet sedan vi kom hit. Han har visat oss staden och vi har lart honom kortspel och ol-spel fran sverige. Vi har gjort hot dogs, som inte alls var som vanlig korv i Sverige.. de har inte ens korvbrod i sina supermarkets! MEN de har knackebrod och Frank alskar det!  Han vill ocksa att jag och Emmi ska komma tillbaka och halsa pa honom efter var asienresa.

Igar bytte vi hem och bor nu hos Juan i tva dagar. Han ar lite konstig.. men ganska trevlig. Vi umgas inte med honom, utan bor bara dar. Han skulle mott oss vid tva pa dagen, men bade han och vi glomde bort det, hehe. Sa vi kom till honom vid elva pa kvallen istallet. Vi sover pa en luftmadrass dar, men luften forsvinner under natten, sa pa morgonen kanns det som man ligger pa golvet. Skont!


Och har kommer lite bilder:


Sjukt god ol, som tyvarr bara finns i Amstedam,
eller kanske hela Holland.. minns inte :)

Jag och Frank nar vi lar honom ol-spelet
"Fuck the dealer" samtidigt som vi ater pizza!

Vi hittade en kondombutik i narheten av Red Light District

En gullig meny, sa aven vi dumma turister kan lasa

Jag och Emmi tillsammans med Franks nya couchsurfare som kom fran Kanada.
De hade redan rest i tre manader, bland annat till Ryssland och
Sverige och de skulle resa i tio manader till. Galet!

1 kommentar:

  1. Va kul det låter. Frank verkar jätte trevlig och Amsterdam som ett mysigt ställe att vara på. Ni kanske fastnar där:). Kram Ma

    SvaraRadera