onsdag 16 november 2011

Vietnam!

Vi flyger mest runt fran stad till stad kanns det som. Stannar runt tva natter overallt och borjar bli trotta pa att ga runt pa gatorna i stekheta stader. Sa forst var det huvudstaden i Kambodja, Phnom Penh, dar vi stannade tva natter. Vi rakade hamna dar just nar de hade sin vattenfestival, vilket innebar att det var svarare att fixa visum till Vietnam for under festivalen ar det som roda dagar for dem. Ganska konstig tillstallning faktiskt, vi gick runt och kollade pa smabarn som dansade och sjong och ja, de var inte sarskilt duktiga heller. Vi kande oss ratt ensamma som turister dar bland alla glada kambodjaner som firade.

Vi fixade i alla fall visum till Vietnam, fick betala typ 500 kr styck, men det var det vart for vi ville verkligen vidare! Sa vi tog en buss over gransen till Vietnam och borjade med att besoka staden Ho Chi Minh City (Saigon). Forsta kvallen vi kom dit vrakte regnet ner. Vi gick langs gatorna med vatten upp over vaderna och regnet over oss. Heelt dyngsura gick vi in pa ett kafe och drack kaffe och gick sedan vidare langs de oversvammade gatorna. Vi fick engangs-regnponchos fran kafet sa efter det var det bara sjukt mysigt att vada omkring i den blota staden! Vi at middag pa ett stalle dar vi fick slanga oss in, for vattnet var sa hogt sa de inte kunde ha dorrarna oppna alltfor lange. Haha, sa mysigt med oversvammningar. Kanske inte for dem som bor dar, men for oss dumma turister som vadar omkring och skrattar i vattnet.

Vi kom egentligen till Saigon for att se "Mekong Delta" som vi last skulle vara varldens grej. Det var marknader, byar och affarer pa vattnet! Det skulle vara som en flytande stad. Vi tog en typiskt turistig guidad tur dit och vi hade en jattegullig guide, men sjalva deltat var inte sa imponerande. Vi akte bat fran o till o och fick smaka pa allt mojligt spannande. Vi hangde forst med bin och ormar och drack sedan binas honung tillsammans med vatten och lime och at jordnotsgodisar och torkad banan och ingefara. Mums! Pa nasta o fick vi smaka kokosnotsgodis och banangodis och drack kokosnotwhiskey, som verkligen inte var god! Sen fick vi lunch pa en annan o och kollade pa krokodiler och kopte fina skalar. :)

Pa kvallen, efter Mekong Delta-utflykten gick vi ut och at och sen blev det massa ol. Vi hittade ett "dricka billig ol"-stalle. Och nar olen ar billig i Asien, sa ar den SJUKT billig, det var 3 kr flaskan ungefar, sa vi trivdes bra. Dessutom hade Vietnam vunnit en fotbollsmatch mot Brunei typ och det firade de med att aka runt med sina moppar runt hela staden. Oj, vilken lycka det var! Och lyckan smittade verkligen av sig. Tusentals moppar som flyger forbi med skrikandes manniskor som bara sken av lycka. Det var sa vackert!

Senar pa kvallen hangde vi med nagra fotbollsspelare som kom fran Afrika. En kille spelade for nagot lag i Thailand och de tva andra spelade i Vietnam om vi fattade allting ratt. Men alla tre kom fran Afrika fran borjan i alla fall.

Efter Ho Chi Minh City tog vi en asnice buss till Nah Trang, dar vi ar nu! I bussen fick man var sin sang typ, sa man kunde bara ligga dar och chilla hela 12-timmarsresan. Det var underbart! Forutom i slutet nar busschaufforen skulle bromsa hela tiden och man gled framat och tappade sina saker pa golvet. Det var ocksa lite storande att han hela tiden skulle tuta pa varenda bil eller moped vi korde forbi. Vi akte liksom mitt ute i ingenstans, det var falt pa bade sidorna av vagen, anda tutade han varannan minut.. Men vi kom fram oskadda!

Nah Trang ar en strandstad och vi har aven hort att det ska vara feststad, men vi har inte riktigt hittat den delen an. Vi kom hit for tva dagar sen och hittade ett bra hotell trodde vi, men det var inte gratis internet dar sa vi kande att vi behovde flytta! Haha. Sa nu har vi gratis internet och kan hanga vid datorn hur mycket vi vill!!! Men det ar ju roligare pa stranden... Forutom idag da vi blev ranade. Suck.

Jag och Emmi leker runt i de galet hoga vagorna. Vi tumlar runt och far kallsupar, men trivs och har roligt. Det kristallbla vattnet som ser sa fint ut, skapar laskigt starka vagor som drar med mig inat stranden och kastar ner mig i botten. Vagorna sliter av mina armband men jag hittar dem igen och kampar mig sedan upp genom vagorna till min ryggsack dar jag lagger alla mina armband. De ar en stor del av mig och jag vill inte att havet ska ta dem ifran mig. Jag kastar mig sedan ut i vagorna igen och leker runt med Emmi. Vagorna ar svara att forsta, de har en sadan otrolig styrka och nar de val fangar mig har jag ingen chans. De tvingar mig att snurra runt i vattnet och jag forstar inte vad som ar upp och ner, inte forran jag kanner hur sanden skrapar i ryggen. Jag kommer upp pa fotter igen och kastar mig in i en ny vag. Att det kan vara sa roligt med lite vatten och vind. Da fragar Emmi plotsligt: "Ar inte det dar din vaska?" Jag ser en kille som gar med en ryggsack fran platsen dar min handduk ligger. Fan, det ar ju MIN ryggsack. Vi kampar oss upp fran vagorna, de ar starka men var frustration gor oss starkare. Aldrig har vi kommit upp fran vagorna sa fort. Vi springer efter killen med ryggsacken, men vi har ingen chans. Han har en kompis som vantar pa honom pa en moppe och vi ser honom forsvinna bort, med min ryggsack. Sjalvklart hade jag inget av varde i den, det vore idiotiskt att ta med sig vardefulla saker till stranden i en turistort. Jag hade dock min dagbok (!), nagra jattefina kort jag skulle skriva pa stranden, en bok, mina armband, min virknal och vara sma gossedjur som vi fatt av var kompis Ogge. Vi hade lovat honom att de skulle komma tillbaka till Sverige osakadde, men nu blir det inte sa. Och mina dreads kommer se ut som skit, for virknal ar nog inte det lattaste att hitta har. Det jobbigaste var daremot min dagbok, alla tankar och alla saker jag upplevt som jag beskrivit med val valda ord. Jag kommer ihag vad vi gjort, men det blir aldrig samma sak om jag skriver ner det igen. Jaja, shit happens och man lar sig alltid av sina misstag. Men ohh sa naken jag kanner mig utan mina armband!!!


Och sen massa bilder saklart:


 Emmi och jag med var stora typ chipspase
pa vag till Vietnam

 I borjan av kvallen i Saigon. Blev mer vatten sen! :D

 Snygga brudar med matchande linnen i en oversvammad stad.

 Paraply hade ju inte varit fel, nej!

 Emmi i sin fina regnponcho!

 Jag och massa sota sma bin

 Jaa, ormen gillade att vara mellan mina ben...

 Vi fick varldens finaste hattar som vi passade
utmarkt i!

 Akte runt pa fina sma batar i Mekong Deltat.

 Emmi fotograferar krokodil som ser dod ut.

 Vietnameser som firar vinsten!!!

 Emmi, jag och de tre afrikanske fotbollsspelarna
 Fin buss med sangar.

 Var sista syn av vara mini-Oggar :(
Lill-Ogge och Ogge Jr.

Emmi som precis ska dyka in i vagen. 

2 kommentarer:

  1. Triiist med ryggan och Oggarna men i övrigt grymt avundsjukande (nyligen uppfunnet ord)/
    Johnny

    SvaraRadera
  2. Jag lider med dig, Maja! Så tråkigt med dagboken.Och Oggarna förstås:)

    Kram Raija

    SvaraRadera