måndag 19 december 2011

Nu ar vi i Vang Vieng och jag har massa att beratta

Har inte haft tillgang till dator, eller ens tid att leta upp en forran idag. Sa nu blir det massa att skriva om och darfor orkar jag inte skriva sa overdrivet detaljerat.

Efter var dag da vi kollade pa munkarna hyrde vi en moppe och akte ut och kollade pa tva vattenfall nara Luang Prabang. Det forsta var sjukt coolt och dar badade vi och svingade oss med rep ner i vattnet. Vid det vattenfallet fanns det aven massa bjornar som vi kollade pa. Efter det akte vi ut pa vagarna igen och Emmi larde sig kora moppe. Vi akte sedan till nasta vattenfall som inte alls var lika coolt och det sag nastan ut som ett aventyrsbad.

Dagen efter det borjade vi ett tredagars-aventyr! Det var jag, Emmi, Jeremy fran Sydney, hans 14ariga son Chris och sen var guide som hetter Con typ. Forsta dagen gick vi bara en massa genom Laos djungel. Vi gick och gick och gick. Efter tva eller tre timmar stannade vi for lunch i nagot som liknade ett vindskydd kan man saga, men det anvands tydligen bara som lunchstopp. Vi fortsatte sedan att ga och kom efter ytterliggare en halvtimmes promenad fram till en by. Grymt coolt att de bor dar ute i ingenstans. Det finns bara en vag dit och det var den vi gick genom djungeln. Och man maste ga den for det gar inte att kora pa den. Efter vart stopp i den byn gick vi vidare och resten av vandringen var bara uppforsbacke, stort jobbigt! Svettiga och helt slut kom vi fram till byn dar vi skulle sova, ungefar fyra pa eftermiddagen. Vi gick runt och kollade lite och vid sex at vi middag. Jag at da buffalo for forsta gangen i mitt liv. Sedan fros vi en massa ocksa. Det var sa sjukt kallt. Nar solen gatt ner och vi druckit nagra ol med Jeremy efter maten sa var det nagra barn fran byn som sjong for oss och vi gav dem godis efter varje sang. Nar klockan var atta gick vi och la oss, for det fanns inget och gora och det var for kallt for att vara vaken langre. 

Dagen efter at vi frukost och var guide at ratta, hans favoritkott. Vi fick smaka lite, men det var inte sa gott. Efter frukosten borjade vi ga igen, men den har dagen var det bara nerforsbacke hela vagen, superskont! Och vi gick nog bara ungefar en eller tva timmar for sen skulle vi satta oss i kajaker for att paddla istallet. Tydligen paddlade vi 36 km den dagen och sen var vi helt slut, men det var hur kul som helst!!

Dar vi bodde pa kvallen hade de en apa som alskade att plocka loppor fran haret. Sa jag lat honom satta sig i mitt haret, vilket jag inte skulle gjort for han hittade mina dreadsparlor pa en gang och bet av en och kakade upp den, sa sen fick han inte vara mer i mitt har aven da det var ganska mysigt att ha honom dar.

Det blev en tidig kvall igen och jag sov jattedaligt aven da det var lite varmare an natten innan. Sen var det dags for var sista aventyrsdag och vi red elefanter! Dagen borjade med att vi hamtade dem ute i skogen, for de sover dar pa natten och sedan red vi tillbaka dem. Och vi hade inga tontiga korgar pa elefanterna utan vi red direkt pa deras nackar, real ska det vara! Vi badade sedan med dem och det var superkul! Sen var det dags att lamna elefanterna for ett tag och vi akte ivag och kollade pa en grotta som hade over 4000 Buddahstatyer, ganska maffigt. Efter det red vi pa elefanterna i djungeln istallet och da var tontkorgarna pa, men det var bara en av oss som satt i korgen och den andra satt pa nacken och sen bytte vi efter halva vagen.  Sa mycket roligare att sitta pa nacken!! Och elefanterna haller fast ens ben med sina oron, sa mysigt!

Efter djungelturen var det lunch och sen sa vi hejda till vara nya elefantvanner och apan och sen akte vi till en Whiskeyby. Dar provsmakade vi massa Laowhiskey och larde oss hur de gor den. Och sen var det bara raka vagen tillbaka till Luang Prabang. Vi tog en ol tillsammans med Jeremy och Chris och sen gick var buss till staden Vang Vieng, dar vi ar nu.

Vi kom fram klockan tre pa natten, efter en hemsk bussresa. Jag var jatteforkyld och kanske hade feber till och med, jag vet inte. Sen var det bara massa Laomanniskor pa bussen och vi skulle av halvvags och hade ingen som kunde prata engelska som kunde saga till nar vi skulle av. Dessutom suger vagarna har och det var jattekurvigt hela vagen sa det var folk fran alla hall som spydde hela tiden. MYS! Det var riktigt skont nar vi val kom fram till vart guesthouse och fick sova i en riktig sang!

Forsta dagen i Vang Vieng gick vi bara runt och kollade pa allt som fanns och se, vilket inte var sa mycket. Tog hogst tjugo minuter att ga runt staden. Daremot har de varldens mysigaste restauranger har! Ska lagga upp bilder pa dem, for svart att forklara hur det ser ut.

Sa forsta dagen gjorde vi verkligen ingenting, men andra dagen provade vi den efterlangtade "tubingen". Det ar i princip bara en massa ungdomar som aker nerfor en flod i stora ringar och overallt langs floden finns det massa barer. Och det ar omojligt att komma langre an 200 meter ner pa floden, for man fastnar vid alla barer. Men det var superkul... tills jag tappade min kamera.

Pa den forsta baren spelade vi beerpong och traffade nagra svenska killar vi hangde med, de blev for fulla och vi behovde rora oss hemat eftersom man maste lamna in sin "tube" innan klockan sex, sa vi kastade oss ut pa floden igen och jag kande att det var en bra ide att ta upp kameran. Sa dumt av mig, for den forsvann ner i vattnet. Det kom massa Laomanniskor med cyklop och borjade leta efter den och jag vantade medan Emmi fortsatte sjalv nerfor floden. De hittade den aldrig, men sa att jag skulle komma tillbaka dagen efter, sa jag akte hem. Emmi var sparlast forsvunnen med nycklar och pengar. Sa jag var kall och blot och hade bara de 60 kr man fick i deposition nar man lamnade tillbaka sin tube. Jag gick till en restaurang och at middag och dar traffade jag Dylan fran Australien och vi hangde hela kvallen och natten, for Emmi kom aldrig hem. Nasta morgon var hon dock hemma nar jag kom dit, men jag lamnade henne i hotellrummet och akte tillbaka till floden for att se om min kamera kunde bli hittad. Och till min forvaning sa hittade de den, daremot ar tre dagars bilder borta, vet inte hur det hande. Men jag fick i alla fall tillbaka min kamera, sa jag ar nojd! I och for sig fick jag betala 1200 for det, dryga manniskor, menmen.

Resten av den dagen chillade vi bara och dagen efter hyrde vi motorcykel, for de har inga moppar har. Sa jag fick kora med vaxel och grejer, jattekul! Vi akte till en grotta som var cool och sen badade vi i en lagun med turkost vatten som lag nedanfor grottan. Vi tankte sedan ha en lugn kvall, med nagra ol till maten bara, men det blev festkvall istallet for vi fick massa gratis "Buckets", alltsa hinkar med sprit typ.

Halvpigga dagen efter var det dags for tubing igen! Och den har gangen hade vi sa himla roligt och tappade inte kameran! Pa kvallen hangde vi med nagra sydafrikaner vi traffat dagen innan och vi sov hos dem.

Och igar var det dags for jobb! Vi hade pratat med en kille pa "Bucket Bar" som ar det stallet dar alla festar pa och de har ocksa en bar langs floden som vi var pa nar vi tubade. Han sa att vi kunde fa jobba for de och fick da gratis dricka och mat, och boende om vi jobbade mer an en manad. Sa jobbet gick ut pa att hanga pa deras bar vid floden, dricka massa sprit och fa alla manniskor som kommer dit att kanna sig bekvama och locka dem till "Bucket Bar" till kvallen. Inte varldens svaraste jobb och sen pa kvallen skulle vi hanga pa "Bucket Bar" och fa folk att stanna dar och ha en bra kvall.

Och nej, det var varldens enklaste jobb, men jag orkade bara en dag for idag ar jag helt slut. Jag var sa bakfull nar jag vaknade att det var omojligt for mig att jobba igen och dessutom kande jag inte for det. Ar sa otaggad pa alkohol nu. Daremot drog Emmi ivag och jobbade, sa jag har bara sovit hela dagen, atit och nu sitter jag har och skriver, fortfarande sjukt sliten och trott. Tror daremot att vi drar vidare imorgon, for jag orkar i alla fall inte stanna i den har feststaden langre, vill ta det lugnt nu!

Blir sa sjukt mycket bilder att lagga upp nu, de far ett eget inlagg istallet!

2 kommentarer:

  1. Djungelturen låter hur kul som helst. Att få rida på och bada med elefanter wow. Vilken tur att du fick tillbaka kameran. Jag undrar hur ni bär er åt att hitta alla knäppa ställen där folk bara festar hela tiden. Det måste ju finnas så mycket mer.
    Vi har jullov och nu ska jag baka kanelkakor och saffransskorpor. Om du inte skyndar dig hem är jag rädd att de är slut när du kommer. Men jag kan alltid baka nya :) Kram

    SvaraRadera
  2. Tubing verkar skitkul :) Vill prova! Här i Sverige har det inte hänt förfärligt mycket. Jens har haft födelsedagsfest och det var jättekul, jag har 3 veckor jullov nu så nu är det dags att börja stöka inför helgen. Imorn ska jag och Samuel ses och äta donuts på julmarknaden vid plattan! Nu har det börjat snöa lite också, det är ganska precis så kallt att det inte smälter så jag hoppas att det blir liiite kyligare. Vore kul att få en vit jul :) Kram på er!

    SvaraRadera