onsdag 7 december 2011

Framme i Laosssss!

Var buss till Luang Prabang i Laos skulle ta 22 timmar. Klockan fem skulle vi bli hamtade fran hotellet, sa vi raknade med att vara framme klockan tre nasta dag. Jag kan bara saga att det ar mycket tror och raknar med i den har delen av varlden och det ar lite av ens logiska tankar som stammer overens med verkligheten. Vi blev faktiskt hamtade i tid, men vi sattes da pa en minibuss som tog oss till nagot jag tror var utkanten av Hanoi. Dar blev vi dumpade, under en bro, bredvid en stor vag dar ungefar tjugo andra turister redan stod och vantade. Det var ingen busshallplats bara en stalle att dumpa turister pa, kandes det som. Killen som lamnade oss dar stack och vi hade inget annat att gora an att vanta, och vanta, och vanta. Till slut kom en annan kille pa moppe som sa att vi skulle folja efter honom och sjalvklart gjorde vi det. Vi gick langs den stora vagen. Det fanns ingen trottoar utan vi gick i vagkanten bara, med galna bussar och lastbilar som skrammer livet ur en nar de tutar, och det gor de sa fort de kor forbi. Sa efter en tio minuters promenad blir vi tillsagda att stanna.. och vanta igen. Till slut kommer en buss, men den stannar saklart inte vid oss utan 400 meter framfor oss sa vi far ga den biten ocksa, med vara tunga ryggsackar pa oss. Klockan ar sju nar vi antligen satter oss i vara sangar pa bussen!

Vi aker i ungefar tva timmar och stannar sedan for middag. Efter middagen somnar jag direkt, men sover oroligt hela natten. Vaknar varje timme och ligger sa sjukt obekvamt. Vid halv sju pa morgonen blir vi vackta, vi har kommit till Laos grans och maste ga ut. Vi hade hort att visum skulle ga att kopa pa gransen sa hade inte fixat nagot innan. Pa gransen finns ett  stort vitt hus som vi blir tillsagda att ga in i. Dar star det bara passkontroll, ingenting om visum. Jag borjar bli orolig, for det borde verkligen finnas nagonstans att kopa visum.. men vi kommer igenom kontrollen och det visar sig att det bara var en "hej da-Vietnam"-stampel man skulle fa dar. Den stampeln tog ungefar en halvtimme for de sega manniskorna att gora i vara pass, och vi var kanske 20 personer. Forstar inte hur de kan vara sa langsamma.

Efter det stora vita huset med "hej da"-stamplar kommer vi till ett nytt stort vitt hus. Dar gar det att kopa visum! Vilket tog ytterliggare en och en halv timme ungefar. Det var skont att satta sig pa bussen igen! Klockan var nio och jag och Emmi at vara medkopta baguetter och en banan var. Emmi somnade sedan om, men jag ville inte sova eftersom klockan var nio redan. Jag fascinerades istallet over Laos galet vackra landskap. Det verkar som att hela landet bara bestar av berg. Vi akte forbi sma byar uppe i bergen dar de har ungefar 20 sma hyddor i varje by. Jag antar att de jagar sjalva och lever ett enkelt liv. Fast ett enkelt liv som tar pa deras kroppar. Jag sag en aldre man som var ute och jagade i skogen. Det har sin charm att de lever pa det sattet.

Vi akte ocksa forbi nagra skolbarn, sa det verkar som att det finns skola dar uppe i bergen, men jag vet inte hur manga som gar i den och hur lange de faktiskt gar dar. For i manga av byarna sag jag aldre barn som var hemma och hjalpte sina foraldrar med matlagning och tvattning. Jag skulle gissa att de flesta barn vaxer upp tidigt och lar sig den enkla livsstilen med jakt och hemmasysslor.

Nar klockan ar tva har vi lunchstopp, men jag och Emmi koper oreos istallet for vi ar inte hungriga, men kakor ar aldrig fel! Dessutom borde vi komma fram om tva timmar, kanske fyra eftersom vi satte oss pa den "riktiga" bussen tva timmar senare an planerat. Som sagt, det ar mycket man tror i den har delen av landet. Vi anlander till Luang Prabang klockan kvart i atta pa kvallen, alltsa ungefar 27 timmar pa resande fot, bara fem timmar langre an vi trodde. Inte blir vi avslappta i centrala Luang Prabang heller och ingen kan visa pa kartan var vi ar. De sager bara att vi ska ta tuk-tuk. Sa vi delar tuk-tuk med nagra andra fran var buss och kommer in till centrala Luang Prabang. Vi hittar fort ett billigt guesthouse och sen gick vi till nattmarknaden, for dar finns buffe for 9 kronor!!!!!! MAT! Det var underbart och vi ska dit ikvall igen.

Efter maten gick vi runt pa marknaden, jag kopte en vaska och Emmi kopte ett armband. Det var en bra marknad och det ar en bra stad. Allting kanns mycket lugnare har an pa de andra stallena vi varit. Och idag gick vid upp vid atta, gick pa morgonmarknaden och sen har vi gatt runt i staden. Vi har sett nagot som sags vara Buddahs fotavtryck och vi har gatt upp pa ett berg dar man hade utsikt over staden. Vi har ocksa besokt tempel och sett massa Buddah-statyer och overallt i den har staden finns munkar. Sen har vi druckit kaffe och skrivit vykort vid floden ocksa!

Jag forsokte skriva kort idag, men det gick inge bra... och inga bilder heller for jag orkar inte leta upp min minneskortslasare for den ar pa overvaningen och datorn ar har nere. Kanske har tid imorgon for att lagga upp bilder. Vi far seee!

Pussssssss

1 kommentar:

  1. Vilken resa. jag har kollat upp var ni är på Google earth. det ser ut som om staden ligger vid en stor flod mitt i landet. Du vet förmodligen redan att Laos är ett av världens minst utvecklade. 80% av landets befolkning livnär sig på jordbruk. Hoppas att du tog många kort så att jag också kan få se det vackra landskapet. Nu har jag bara fem arbetsdagar kvar innan jullovet. Igår snöade det lite och idag är gator och trottoarer hur hala som helst eftersom den blöta snön blivit till ett istäcke.
    Längtar efter lite värme faktiskt.
    Kramar ma

    SvaraRadera