måndag 5 december 2011

Mot Laos!

Min kropp ar forstord. Min rygg varker sa jag knappt kan rora mig och sen har jag traningsvark i armarna ocksa. Men det forstor inte mitt glada humor for idag ska vi till Laos!!

Sa, efter Hoi An reste vi tillsammans med Ben till Hanoi som ar Vietnams huvudstad. Det var en fin bussfard pa 18 mysiga timmar. Fast det var en nattbuss sa vi sov bort den mesta tiden. Vi kom fram till huvudstaden kl 8 pa morgonen och hittade ett bra hotell. Det regnade sa att ga ut kandes inte sa kul och vi var trotta efter den halvdaliga somnen vi fatt pa bussen. Darfor la vi oss pa hotellrummet och kollade pa tv istallet. Klockan elva bestallde vi pizza till rummet, underbart! Efter ytterligare en timmes tv-tittande bestamde vi att vi faktiskt maste se staden och gick ut. Vi markte da att det slutat regna ocksa, woho! Vi gick till ett krigsmuseum och larde oss om Vietnamiska krig och sen till nagot annat museum. Efter det blev det kaffe och promenad genom staden.

Dagen efter skulle vi ivag igen och vi lamnade Ben. Det var den har resan som forstorde min kropp. Det var en galen festresa genom vackra Halong Bay. De samlar alla backpackers som vill festa pa en bat. Vid lunch borjade oldrickandet. Vi lag sedan pa soldacket och njot och vid tretiden stannade vi och badade. Vi hoppade fran ovre dack ner i vattnet och jag rakade bita mig i lappen nar jag hoppade. Efter badandet var det dags for en kajaktur! Det var galet vackert dar! Det ar mitt ute i vattnet och det finns inga riktiga oar utan bara berg som reser sig ur vattnet och sen finns det nagra grottor som vi besokte. Nar vi kom tillbaka fran kajakturen var det middag och sen borjade olspelen och allt sparade ut!  Det var en galen men bra kvall! Fast nar jag skulle ga till var hytt for att sova var dorren last och Emmi som hade nyckeln var borta. Jag forstar inte hur vi kan tappa bort varandra pa en bat.. men jag sov pa en soffa istallet och klockan sju gick jag tillbaka till hytten, som da var oppen. Sov en halvtimme till och sen var det frukost!

Oldrickandet dag tva borjade vid tio pa morgonen, men jag och Emmi tog det ganska lugnt den har dagen for vi visste att vi senare skulle prova pa wakeboarding. Det var daremot galna manniskor som bara korde shotguns hela dagen, lite fel satt att tillbringa tiden pa enligt mig. De kommer ha glomt hela resan, inte sett Halong Bay och dessutom bara ma daligt. Och for er som inte vet vad shotgun ar sa ar det nar man har en olburk, gor ett hal langst ner pa den. Man satter sedan sin mun over halet langst ner samtidigt som man oppnar burken. Nar man gor det sa skapas det ett stort tryck som gor att olen bara skjuts ner i dig. Du kan pa det har sattet svepa en ol pa typ 3 sekunder. Och det borjade de har grabbarna med vid 10 pa morgonen. Kandes som att de verkligen var dar bara for att dricka. Inte ens for att umgas, for det enda de pratade om var hur manga shotguns de tagit och hur coola de var for att de druckit mest. SUCK! Dessutom var de riktiga attention whores ocksa. Men som tur var fanns det vettiga manniskor pa baten ocksa.

Sa pa dag tva tog en ny bat oss till en helt tom strand. Det var bara vi fran baten dar! Vi bodde i sma oppna hyddor pa stranden, jattemysigt! Vi lag pa den vackra sandstranden och Emmi sa att det kandes som Robinson, jag har aldrig sett det sa jag vet inte. Efter nagra timmar erbjods klattring och jag kunde bara inte tacka nej! Och det var det som gjorde att mina armar nu ar halvt forstorda, men det var sa kul! Har inte klattrat sen New York i somras tror jag sa det var underbart! Jag har verkligen saknat det! Och efter klattringen var det wakeboard! Forsta gangen jag provade det, men jag lyckades stalla mig pa den
 och det var superkul! Lite laskigt nar jag val statt i nagra minuter och de gasade mer och jag borjade tanka pa vad som skulle handa om jag ramlade.... haha, man ska aldrig tanka pa sant. Men det gick bra och jag vill latt gora det nagon gang igen!

Nar vi kom tillbaka fran wakeboardingen var klockan fem och vi var kalla och blota! Vi bytte om och sedan borjade oldrickandet pa riktigt! Vi behovde komma ikapp de andra igen. Sedan var det supergod middag med grillat kott och pommes! Muuuuums! Sen hangde vi bara resten av  kvallen. Jag spelade massa fotbollsspel med bara Vietnameser. Det var sa kul for de kunde typ ingen engelska, men jag larde mig saga bra och daligt efter en vaaaaldigt lang tid. Tror jag spelade med dem i over en timme och det ar darfor min rygg ar helt forstord nu, for man star framatlutad hela tiden nar man spelar fotbollsspel. Sen kom en av guiderna pa resan som jag pratat med kvallen innan och han spelade ocksa med oss. Jag hangde sedan men honom och vi rokte Vietnamesisk tobak. Det var heelt galet! Vi rokte det i ett sorts ror och jag var verkligen inte beredd pa hur starkt det skulle vara. Det holl inte i sig lange, men i borjan sa snurrade det och jag visste knappt vad som var upp och ner. Men det gick over pa nagra sekunder sa det var ingen fara. Nick, guiden, berattade sen att ett sant dar ror ar typ som att roka atta cigaretter pa en och samma gang sa det forklarar varfor effekten blev som den blev. Speciellt nar jag inte ar rokare i vanliga fall. Efter tva sadana ganger tog gasen i tandaren slut och tur var val det! Vi dansade lite, drack lite och det var en lite lugnare kvall en den innan.

Den tredje dagen tog vi oss bara tillbaka till Hanoi igen. Sjalvklart borjade attention whore-grabbarna kora shotguns igen, men ingen annan drack. Nar vi sedan kom tillbaka till staden checkade vi in pa vart gamla hotell och hade en luuugn kvall, bade jag och Emmi hade ont overallt. Vi kopte ocksa bussbiljetter till Laos och idag drar vi, om tva timmar! Det kommer bli en bussresa pa 22 timmar, taggaaaad! Eller inte, men det funkar. Sa idag har vi ocksa bara gatt omkring i staden, som faktiskt ar ratt mysig. Vi har fixat USdollar som man behover ha for att kopa visum pa gransen och jag har ocksa kopt portrattfoton pa mig sjalv eftersom man behover det till visumet och mina gamla lag i vaskan som blev snodd i Nah Trang.

Jag ar tyvarr for lat for att ga och hamta min minneskortslasare i min ryggsack nu, sa bilder far bli en annan gang!

1 kommentar:

  1. Ofta du aldrig sett robinsson? :P Wakeboard verkar så jävla kul! Jag vill pröva det! :D Langa bilder!

    SvaraRadera