onsdag 28 december 2011

Krabi!

Hejsan hoppsan!

Var julafton var mysig, men aldrig i hela mitt liv har jag varit sa matt! Dagen borjade med frukost och sen tankte vi ligga pa stranden resten av dan, men nar vi skulle hamta handdukar och sant efter frukosten sa borjade det regna. Vi var alltsa fast pa hotellet och Emmi byggde oss darfor en julgran. For forsta gangen i mitt liv dansade jag sedan runt julgranen och vi visste inte riktigt vad man brukar sjunga sa vi hittade pa lite allt mojligt. Nar vi dansat klart satte vi oss pa var balkong och sjong lite julsanger, da kom en ny gast till hotellet och sjalvklart sa vi god jul till honom. Nar han sedan lamnat sina vaskor kom han till oss och vi satt och pratade en stund. Vi insag sedan att det slutat regna och gick darfor till en mysig krog och tog nagra ol och spelade kort. Han hette Tauri och kom fran Estland. Vid halvtre lamnade vi honom for jag skulle jul-skypa med min familj. Det var mysigt!

Vid chillade vid datorerna i hundra ar och nar vi kom tillbaka till vart rum sag vi att vi fatt julklappar! For vi hade lamnat var fina julgran ute pa var gemensamma balkong och vara danska grannar hade da lagt varsitt paket till oss under granen. Det var en Chang (ol) var. Vi drack den medan vi vantade pa att tiden skulle ga. Danskarna kom da hem och sa att klockan 7 skulle de byta julklappar med varandra vid var fina gran sa jag och Emmi bestamde da att vi ocksa skulle kopa julklappar till varandra for det hade vi inte gjort. Sa vid sju bytte vi julklappar vid granen och vi kopte aven varsin ol till danskarna som var julkapp till dem. Efter julklappsbytet gick vi tillsammans till det skandinaviska julbordet! Danskarna hade betalat innan, men vi hade inga pengar nar vi bokade julbordet sa vi sa att vi skulle betala nar vi kom dit. Det gick dock inte, sa vi fick julbordet gratis. SCORE! Vi at sa mycket sa det var helt galet. Det var daremot inte sa mycket svenska grejer, tror det var mer danskt for det var tva danska tjejer som agde stallet. Det var mest kott och potatis, jansons frestelse, sjalvklart kottbullar och skinka ocksa, och sill. Men att ga fran ris/nudlar till kott och potatis-buffe ar ingen bra grej. Aldrig har jag varit sa matt. Dessutom bestallde vi in ett ol-torn efter maten, men jag kunde knappt dricka mer. Sa vi gick hem tidigt och jag ville bara sluta existera. Kunde knappt rora mig och visste inte vart jag skulle ta vagen. Jag var for matt for mitt eget basta!

Vid halv tolv somnade Emmi, men jag holl mig vaken for jag skulle skypa med slakten! Min moster Leena skulle sluta jobba vid sex och kanske komma hem en halvtimme, en timme senare. Och sex i Sverige innebar tolv pa natten har borta. Sa halv ett gick jag ner till internetcafeerna, men de var stangda. Jag blev jatteledsen och skickade ett sms till mamma och sa att jag inte kunde skypa. Sen kom jag pa att hotellet mittemot oss hade datorer. Sa jag gick dit och bad om att fa anvanda internet, han fragade var jag bodde och vilket rumnummer. Jag tror att han trodde att jag bodde pa deras hotell, men jaja. Jag fick i alla fall skypa och det var underbart! Satt dar och pratade i en timme med kusiner och syskon och famlilj. Sen mitt i vart samtal sa dog skype for min internettid var slut. Men jag somnade lycklig.

Dagen efter, den 25, var det dags for Full Moon-Party! Jag var verkligen inte taggad pa mat nar jag vaknade sa at bara cornflakes och mjolk till frukost/lunch. Vi stannade pa frukostrestaurangen till klockan fem, for de visade filmer hela dagen! Sen at vi middag med Tauri, tva av hans vanner fran Amsterdam och en tysk kille som hette Nico, ocksa Tauris van. Efter middagen var det bara fest! Jag hangde med Nico och Emmi var pa vift. Sjalva festen var typ som ett stort dansgolv pa stranden. Fick lite rave-kansla av alla UV-ljus och jag trivdes som fisken i vattnet. Det var en bra kvall!

Morgonen efter tag vi bat och sen buss till Krabi, dar vi ar nu! Forsta dagen har tog vi en longtail-bat till en strand som heter Railey Beach. Vid tre borjade det regna sa vi gick och at lunch. Efter det blev det aventyrs-klattring! For ute i djungeln finns det en lagun och man maste forst klattra upp massa och sen klattra ner annu langre for att komma till den. Det ar ganska brant och finns en del rep till hjalp, men efter regnet var repen hala och det hade blivit lera av marken. Men vi klarade det och det var helt klart vart det! Dessutom har jag varit dar forut, for ungefar sju ar sedan, med familjen. Och det var en helt sjuk kansla att inse att jag ar pa exakt det stallet dar jag klattrat och kampat med min kara familj. Fast den gangen hade jag ju pappa som hjalpte mig pa alla svara stallen. Den har gangen klarade jag det istallet pa egen hand.

Efter x antal timmars kampande i djungeln var vi tillbaka pa stranden. Grymt smutsiga och ackliga och vi tog en longtail-bat tillbaka till var strand. Vi at middag och hade en lugn kvall. Imorse vaknade vi vid elva och idag har vi bara legat pa stranden heeeela dagen! Vi kollade pa solnedgangen som var underbart vacker! Sen var det middag och nu ar det internet.

Och fyfan vad jag hatar internet har, jag far ju aldrig lagga upp bilder! Den har datorn vagrar att ladda upp nagot alls. Buhuuu! Sa det far bli ett nytt bildinlagg med miljarder bilder nasta gang jag hittar en bra dator!

Pusssssss

3 kommentarer:

  1. Va häftigt att du varit vid prinsesslagunen igen. Men den här gången kanske det var lite mer vatten i den :). Minns att man blev väldigt smutsig av klättrandet. Är det sig likt i Krabi?

    SvaraRadera
  2. Visar mormor hur man gör. Kram ma

    SvaraRadera
  3. Läste Din härliga skildring av ert julfirande och övriga aktiviteter medan jag väntar på tolv-slaget.Fyrverkerierna har redan satt igång så det smäller rätt bra här utanför.Jag trodde att solen sken för det mesta där ni är ,tur i alla fall att det finns vatten att tvätta av leran med.Ser fram emot att få se bilder.Kram MOJE

    SvaraRadera