torsdag 13 oktober 2011

En liten berattelse om en faildag, var fina vard Nick och en borttappad planbok

Hallojsan! Jag och Emmi har just nu en chillkvall hemma hos var nya vard Nick sa nu har jag tid och skriva igen. Och jag tankte borja med att beratta om varfor vi bor hos massa random manniskor hela tiden och har nya "vardar" och sant dar konstigt. Det ar sa att jag och Emmi ar medlemmar pa couchsurfing som ar en hemsida dar folk erbjuder andra att komma och sova pa deras soffor. Helt underbart! Och det ar det vi haller pa med nu. Och darfor har vi gratis boende hela var vistelse har i Amsterdam!!

Okej, har kommer berattelsen om var fina faildag den 10 oktober:
Vi vaknade upp hos Juan pa en luftmadrass utan luft och lamnade huset sa fort som mojligt  for vi gillade inte Juan och ville bara darifran. Vi gick in till stan, det var en promenad pa ungefar 40-50 minuter. Pa vagen kande vi att frukt skulle bli den perfekta frukosten sa vi borjade halla ogonen oppna efter en supermarket. Tyvarr sa hittar man ju faktiskt aldrig det man letar efter nar man val letar efter det. Vi gick sakert runt en timme innan vi hittade en supermarket. Val inne sa kopte vi frukt och vatten. Nar vi sedan gick gick ut och oppnade vattnet sa insag vi att det var bubbelvatten. FAIL. Varken jag eller Emmi gillar bubbelvatten. Vi bestamde oss for att hitta en fin kanal dar vi kunde sitta och avnjuta var fruktfrukost. Efter ytterliggare en halvtimmes promenad och ingen perfekt kanal insag vi att vi aldrig hittar det vi letar efter och darfor borjade vi leta efter ett internetcafe istallet. I hopp om att vi da av misstag skulle raka hitta den perfekta kanalen pa vagen. Sa blev det verkligen inte. Istallet hittade vi faktiskt det vi letade efter, alltsa ett internetcafe och eftersom vi ville dit senare sa satte vi oss pa ett torg som fanns ratt nara. Sa vi satt pa en bank pa ett torg i varldens blasigaste stad (kandes det som) och at frukt och drack bubbelvatten som ingen gillar. FAIL.

Efter frukosten gick vi till internetcafet och satt dar i en och en halv timme. Vi kopte da en biljett till Malaysia ocksa. Ja det blev lite andrade planer vi tar Bali senare.. men hur som helst sa ar flygbiljett till Asien kopt. Score! Det som var mindre bra var att jag glomde min minneskortslasare med minneskort i i datorn pa internetcafet. FAIL. Men vi gick tillbaka dagen efter och den var kvar, sa allt ar lugnt igen. Efter internetcafet gick vi runt i staden i over tva timmar och forsokte hitta ett mysigt cafe, men de har verkligen inga cafeer har. Det de kallar cafe ar oldrickar-stallen. Det har gjorde att vi hamnade pa Starbucks. FAIL. Vi ville ju se mysiga hollandska cafeer!

Efter en lang Starbucksfika gick vi och fonstershoppade. Det var det enda vi lyckades bra med den har dagen. Till middag blev det donken och dar var allt dyrare an i Sverige och utbudet sog. Jag tog nagon sorts kycklingburgare och utan meny kostade den 40 kronor. En vanlig hamburgare kostade typ 17, det ar inte ratt den ska kosta 10!! Jag som trodde att man alltid kunde lita pa det gyllene m:et, men nu ar motsattsen bevisad. FAILdonken.Vi tog sedan en dyr ol, eller ja den kostade 40 spann sa om det varit i Stockholm hade det inte varit dyrt, men har ar ol sa billigt sa 40 ar lite overpris. Den var god i alla fall och sen gick vi pa en riktigt mysig jazz/bluesklubb dar det var nagot bluesband som spelade. Och en av ol-tapparna pa klubben var gjord av en saxofon, det var asfint! Vi stannade dar i tva timmar och gick sedan hela vagen hem till Juan. Vi hoppades att han skulle somnat eftersom klockan var ett en mandagkvall, men icke! Han, hans argentinska (typ) inneboende och en tjock, acklig gubbe som hade byxorna alldeles for hogt upp for allas basta, satt och drack ol, rokte, pratade och lyssnade pa musik i vardagsrummet dar vi sov. Emmi och jag snodde datorn ett tag och satte oss sedan ner och pratade med de andra, fast det enda vi egentligen ville var att sova. Den argentinska tjejen gick och la sig efter en halvtimme och efter ytterliggare en halvtimme borjade Juan forsta att vi var trotta. Han sa att han skulle avsluta sin ol och sen kunde vi alla sova. Efter den olen tog den ackliga gubben en till ol, men han flyttade sig fran soffan sa vi i alla fall skulle fa sova. Luftmadrassen funkade ju inte sa bra sa det fick bli soffan den har natten. Dar lag jag och Emmi, i ett rokigt rum i en minisoffa vi knappt fick plats i och lyssnade pa tva fulla 30-aringar som forsokte sjunga med till Culture Club's "Karma-Chameleon". Inte den basta kvallen, sa an en gang: FAIL.

Det var allt om var faildag, men igar var ingen faildag. Det var faktiskt en riktigt bra kvall sa ni ska allt fa hora om den ocksa:
Vi kom hem till var nya vard Nick vid sex. Han lagade middag at oss. Vi fick pasta med en ostsas som var gjord pa tre olika sorters ostar och squash. Han toppade det hela med ruccolasallad och cocktailtomater. Det var underbart, han ar en bra kock! Efter en trevlig middag tillsammans med Nick, tva av hans rumskamrater och Nicks bror gick vi till baren, Cafe Chaos, dar Nick jobbar for att se fotbollsmatchen! Varken jag eller Emmi kollar pa fotboll, men nar Sverige spelar mot Holland och vi ar i Holland sa maste vi ju bara se matchen! Frank kom till baren ocksa och han hade varit pa IKEA och dar hade han kopt svenskt godis till oss. Sa sott av honom!

Nar vi suttit pa baren ett tag och druckit en hel del ol och firat Sveriges vinst sa tror jag att baren stangde, eller vi gick i alla fall darifran och Frank gick hem. Vi andra hamnade sedan pa en bar som lag tjugo meter fran dar vi bor. Vi tog en ol och jag minns bara att jag pratade med massa random manniskor, inte alls mycket med Emmi, Nick eller hans bror. Jag vet att gick gick pa toa ocksa och nar jag kom tillbaka var det dags for att shotta. Mitt sista minne ar just den jagershotten fran Nick.

Idag vaknar jag upp i Nicks stora sang helt ensam medan Emmi sover pa en madrass pa golvet och Nick sover pa ett liggunderlag. Mycket konstigt tanker jag. Jag marker att jag lyckats byta till pyjamastroja men jeansen har jag fortfarande pa mig. Kameran har jag kvar och mobilen ligger pa bordet vid dorren. Perfekt! Eller vanta nu.. var ar min planbok?! Jag hade den i bakfickan dagen innan och tappade den flera ganger pa toaletten pa Chaos, kan det var sa att jag tappade den pa det dar toalettbesoket pa den sista baren vi var pa? For om jag hade den i fickan nar vi kom hem borde jag lagt den vid mobilen som jag ocksa hade i fickan pa jeansen. Jag gar upp och kollar om jag lagt den pa golvet dar jag lagt min troja och kavaj. jag hittar den inte sa jag gar pa toa och lagger mig sedan i sangen igen. De andra sover sa jag forsoker somna om. Halvsover relativt oroligt i en eller tva timmar till. Sen ligger jag och tanker pa allt jag behover gora om planboken inte kommer fram. Ringa hem och be att de sparrar alla kort och bestaller nya som de kan skicka till mig, men man vet ju inte hur lang tid det tar och da kanske jag ar i Malaysia och hur ska jag veta min adress dar och nu blir jag ju tvungen att leva pa Emmis pengar och det blir inte sa kul och... fan va dumt att jag hade alla tre bankkort i planboken, speciellt nar jag bara betalar kontant. Ett sms vacker mig fran tankarna och jag gar till bordet dar mobilen ar. Jag svarar pa det och sedan letar jag igenom min lilla vaska ordentliget och yeeeees! Dar var planboken, san javla lattnadskansla! Nu ska jag ha mer koll pa den! Och jag har lagt over ett av bankkorten i min ryggsack istallet. (Sa var inte orolig lilla mamma, om du laser det har, allt kommer bli bra!)

Idag har vi som sagt bara tagit det lugnt och chillat. Vi lagade middag hemma. Vi stekte kott och gronsaker och vi diskade och gjorde fint. Konstigt nog sa kanns det skont att gora de har vardagliga sakerna. Att bara diska var underbart. Haha. Dock ar alla smaker och kryddor konstiga i det har landet, eller i alla fall i Nicks kok. Den forsta kottbiten vi at var jattegod, men den andra smakade mussla. Chilikryddan luktade munkfett och en gron kryddmix luktade tandkram. Det ar sa exotiskt och spannade att vara i nya lander... och kok!

Puss och kram fran Amsterdam!


Fick precis det har sms:et fran Uncle Jimi, en hippiegubbe vi traffade i
en park forsta dagen i stan. Ar det nagon som fattar vad det ar??

2 kommentarer:

  1. Skönt att höra från dig. Bra att du särar på korten. Aldrig bra att tappa kollen. Men skönt att ni verkar ha det bra. Vart i Malaysia åker ni? Och hur kommer det sig att ni ändrade planerna? Kram kram från ett iskallt Enskede.

    SvaraRadera
  2. "Att diska var underbart"???? Minns inga sådana tendenser hemifrån. Vad var det i gårdagens dricka egentligen? ;) När drar ni till Malaysia?

    Johnny

    SvaraRadera