fredag 10 februari 2012

Minneskortskrash och polistrubbel

Vi har nu spenderat en vecka i Ubud och har en vecka kvar. Nasta torsdag flyger vi hem till kalla, snoiga och helt underbara Sverige. Det kanns sjukt konstigt att efter fyra manader utan nagon riktig planering ha en flygbiljett hem bokad. Att veta att det har ar min sista fredag i Asien ar en sa konstig tanke.

Sa en vecka i Ubud sa vi. Det hander inte alltfor mycket har borta men det ar en underbar stad. Jag alskar den verkligen! Vi har nya rutiner och trivs bra med allt. Klockan 06.13 varje morgon ringer var klocka och det ar dags att ga upp for att hinna till en yogalektion som borjar klockan sju. Den ar ungefar en och en halvtimme och efter det ar det frukost! Stallet vi yogar pa heter Yogabarn och de har ocksa ett kafe/restaurang dar vi alltid ater var frukost som ar grymt god! Det ar dessutom varldens mysigaste stalle. Det kanns som man sitter ute i djungeln och myser och de har massa vegansk och annan spannande mat. Det ar ett bra stalle!

Nasta yogalektion kor vi antingen vid tva, fyra eller sex. Dar mellan lektionerna har vi gjort lite olika saker varje dag. Vi forsoker klamma in en lunch eller/och middag nagon gang under dagen och redan vid tio gar vi och lagger oss. Superskon dygnsrytm!

En dag var vi i "Monkey Forest" och kollade pa apor. En dag chillade vi pa fik hela dagen. Vi har ocksa shoppat pa marknaden och prutat som darar.. och ja, jag vet inte riktigt vad vi gor mer, men skont har vi det! Och igar hade vi en rolig dag da vi blev stoppade av polisen.

Vi borjade var dag som vanligt med yoga, men sedan drog vi upp mot en vulkan som vi ville kolla pa och vi ville ocksa se vagen dit for det skulle vara massa billig shopping. Vi stannade pa ett stalle dar vi fick smaka massa olika kaffe-sorter och smaka pa "bajs-kaffe" och lara oss hur det framstalls. Det ar typ varldens dyraste kaffe for att processen ar lite speciell. Forst ar det ett djur som heter Monggo som ater kaffebonor, som han sedan bajsar ut och pa det gor de sjalva kaffet. Frascht och bra! Sa vi satt dar en stund och drack bajs-kaffe och sedan akte vi vidare. Efter fem minuter pa vagen blev vi stoppade av en polis som vinkade in oss till sidan av vagen. Sjalvklart vinkade han bara forbi lokalaren som korde framfor oss. Han borjade med att fraga om regestreringspapper till moppen. Jag gav dem till honom och han sag lite besviken ut, han ville ju bara satta dit mig. Han tankte en stund och fragade sedan hur lange jag hyrde moppen och sedan om han kunde fa se kvitto. Nar jag hade aven det fick han sig en tankestallare. Vad skulle han nu fraga om? For pa nagot satt maste han pressa mig pa lite pengar. Efter ett tag kom han pa att korkort gar att fraga om ocksa. Nar jag visade det sken han upp och sa att det inte var internationellt, och vad vet jag om det? Jag har ingen aning om det ar det eller inte, men tror inte han heller hade nagon koll egentligen. Sa jag korde alltsa utan korkort, men det enda jag behovde gora var att betala 250.000, vilket ar ungefar 190 kr. Problemet var da att jag bara hade 115.000 i planboken. Polisen borjade da snacka om att dra in regestreringspapprena till moppen, eller mitt korkort, eller bada i ett helt ar, om vi forstod det ratt. Vi sa bara nej och det hela slutade med att vi betalade honom 100.000, det vill saga 76 kr och sen fick vi kora ivag. Han sista ord till oss var "I help you and you help me". Och shiiit vad snall han var mot oss maste jag saga, jag ar saaaa glad! Kanske... (hoppas ironi kan forstas over internet...)

Pa kvallen gick vi sedan och sag pa Balinesisk dans, det var FETT!

Och juste, en av dagarna kopte jag en ny minneskortslasare for att kunna lagga upp lite bilder. Men sa blev det ju inte, istallet kande minneskortlasaren for att lasa hela datorn sa fort jag forsokte oppna mappen till mitt minneskort. Det hela slutade med att minneskortet inte langre fungerar. Nar jag stoppar in det i datorn sager den att jag maste formatera om det innan jag kan anvanda det och om jag stoppar in det i kameran sager den att det inte gick att formatera minneskortet. Saa, jag hoppas pa att jag lyckas fixa det dar nar jag kommer hem for annars ar alla bilder fran den 29 november borta och det skulle inte vara sa kul. Fast jag ar ganska saker pa att det funkar, finns massa program och shit for sant dar sa jag ar inte sa orolig.

Och om ni vill veta vad vi gjort idag sa har vi yogat pa morgonen som vanligt, sen shoppat pa vagen upp till vulkanen for det hann vi inte gora igar. Och om en timme, vid sex, blir det mer yoga och efter det dans!!!!! woohooO! Det ar san dar flumdans da de satter pa asbra musik och alla bara dansar som de vill, helt galet alltsa. Det kommer bli grymt!

1 kommentar:

  1. Å vad det låter som en mysig tillvaro. Tur att det var en snäll polis. Jag hade en skön dag igår med shopping av svindyr klänning. Inte meningen alls men den är hur snygg som hest. Sedan var jag på moderna museet och såg på fotoutställningen sista dagarna den är där nu. Tror nästa helg är sista helgen. Sedan var det ett glas vin på skybar bredvid centralen med Lotta och Sirpa och efter det middag på Bobonne. Kallt och vackert väder var det ockå. Idag är det mulet och varmare Bara -2. Jag tar med lite varma kläder när jag kommer och hämtar dig. Kram

    SvaraRadera